dinsdag 17 april 2012

Kleine Wormentoren: Praktijk

Zoals beloofd; de werkbeschrijving van mijn wormentoren. Lees bij voorkeur eerst mijn post "Kleine Wormentoren: Theorie".

Nodig:

  • Emmers, minimaal 2, bij voorkeur zwart
  • Deksel voor de bovenste emmer (moet ook op de andere emmers passen)
  • Stenen, bloempotjes of andere materialen om afstand te creëren tussen de emmers
  • Stro en/of papiersnippers
  • Een klein beetje gft-afval, bijvoorbeeld een eierschaal en wat koffiedrab
  • Een emmertje water
  • Ongeveer een kilo compost/tijgerwormen (dieren/sportviswinkel)*
  • (Accu)boormachine met een oud hout/metaalboortje ca 8mm
  • Eventueel handschoenen (niet iedereen is een held met wormen)
*Mocht je (nog) geen kilo wormen hebben, begin dan gerust met een handvol die je onder een composthoop of mestplaats hebt gevonden. Regenwormen zijn niet echt geschikt voor je wormentoren, dus zoek echt op broeierige plekken waar de wormen al druk aan de slag zijn.

Stap 1: Emmers klaarmaken
Zijn je emmers nog niet schoon? Spoel ze dan goed om. Emmers waar bestrijdingsmiddelen of andere giftige of irriterende stoffen in hebben gezeten raad ik logischerwijs af, tenzij je absoluut zeker weet dat ze echt schoon zijn. Restjes aarde zijn geen probleem.

Mijn ex-frituurvetemmers. 
Stap 2: Gaten boren
Kies een emmer uit die de kelder van je toren gaat worden. Deze emmer mag niet lek zijn, dus kies er de beste voor uit. Zet deze emmer apart. De andere emmers (in mijn geval 3) zet je ondersteboven neer. Boor nu voorzichtig (niet te hard drukken dus) een cirkel van gaten in de bodems, plus één of meer gaten in het midden. Deze gaten zullen ervoor zorgen dat het vocht uiteindelijk naar de kelder kan lopen en dat de wormen een verdieping omhoog kunnen verhuizen.

Laat de boor het werk doen. Te hard drukken kan scheuren veroorzaken.
De bodem van één van mijn emmers na het boren van de gaten.
Stap 3: Beginnen met stapelen
Zet de emmer zonder gaten in de bodem op de plek waar je je toren wilt hebben. Ik heb in het midden een oud bloempotje gezet om meer afstand tussen de emmers te krijgen, anders zou er amper vocht in de kelder passen. Gebruikt je echt grote emmers, dan zal je meerdere potjes of stenen moeten gebruiken om je toren stevig te houden.

Potje ondersteboven op de bodem van de kelder.
Nu plaats je hier één van de emmers met gaten in de bodem op, de begane grond. Kijk of deze stevig in de andere emmer staat en niet scheef kan glijden. 

Dankzij het bloempotje vallen de emmers niet helemaal in elkaar.
Stap 4: Begane grond inrichten
Zet vast een potje neer op je begane grond (of stenen dus) zodat je hier dadelijk het voedsel voor je wormen omheen kan schikken. Leg ondertussen wat stro en/of papiersnippers in een emmertje water om ze voor te weken, anders zullen ze teveel vocht aan de rest van het materiaal onttrekken. Dit hoeft niet lang, zeker het papier is met 2 minuten nat zat. Leg het stro en papier nu ergens neer waar het wat uit kan lekken.

Weer een potje op de bodem van de begane grond. 
Ik ben in de tussentijd naar onze paardenmesthoop gegaan om het personeel bij elkaar te zoeken. Ja, ik had latex handschoenen aan. Ik kom uit de Randstad dus ik ben niet gewend aan dat geglibber in mijn blote handen. Daarbij komt, ik zit ook niet echt voor mijn lol met mijn handen in een mesthoop. 

De paardenmesthoop, een wormenhemel.
De eerste werknemers gevonden.
Dat ziet er gezellig uit.
Schik nu een dun laagje nat papier rond het bloempotje en leg daar wat van het natte stro op. Sommige mensen geven de eerste weken niks anders dan dat aan hun wormen, maar ik heb besloten toch al wat koffiedrab, eierschaal en een verdwaalde spruit toe te voegen. Koffie en eierschaal zijn favoriete etenswaren van de wormen. Leg een kleine hoeveelheid van de kleingemaakte eierschaal en wat koffiedrab op het stro. Hier kan weer een laagje stro bovenop en eventueel nog wat papier. Ik heb zelf wat mest van de mesthoop toegevoegd omdat de wormen daar per slot van rekening ook uit kwamen.

De wormen kruipen hun nieuwe bodem in.
Voeg nu de wormen toe en geef ze de tijd om zelf weg te kruipen. Wormen houden niet van licht, dus laat de bak gewoon even open staan zodat ze vanzelf naar beneden zullen kruipen.

Stap 5: De laatste etages
Zet nu voorzichtig de eerste etage op je begane grond. Wil je nog een verdieping maken, zet hier dan ook weer een potje in en stapel er de 2e etage op. Ben je tevreden, leg dan de deksel op je bovenste verdieping.
Zorg ervoor dat de deksel de emmer niet helemaal afsluit of dat er op een andere manier zuurstof binnen kan komen zonder dat je wormen uit je toren kunnen vallen.

Mijn wormentoren. 
In mijn geval zat er tussen elke verdieping een smalle opening rondom de rand en ik heb de deksel losjes op de bovenste verdieping gelegd. Mijn toren staat beschut zodat deze nooit in de volle zon komt te staan. In de winter zal ik 'm moeten inpakken met jutte zakken en stro of ander isolatiemateriaal. 

Ik had graag donkere emmers gebruikt omdat wormen graag in het donker zitten. Daarom zal ik waarschijnlijk nog een zwart stuk plastic om de toren zetten om zoveel mogelijk licht tegen te houden.

Hoe nu verder?
Het liefst laat je de wormen de eerste week met rust. Daarna kun je eens gaan kijken hoe het er voor staat op je begane grond. Kijk gelijk of er al wat vocht in je kelder is gelopen en verwijder dat. In mijn post "Kleine Wormentoren: Theorie" lees je hier meer over. Ook kan je eventueel nog wat gft-afval toevoegen. 
Als de wormen zo goed als alles voeding op de begane grond hebben omgezet ga je op de 1e etage verder met het neerleggen van voeding. De wormen zullen op een gegeven moment zelf een verdieping omhoog klimmen. Als je je begane grond vervolgens leeg wilt maken haal je deze onder de 1e etage vandaan, maak je 'm leeg en plaats je deze emmer weer bovenaan. In het proces zakken de verdiepingen dus telkens om vervolgens weer bovenop gestapeld te worden.

Ik wens je heel veel plezier met het bouwen en onderhouden van je wormentoren! Lees mijn post "Kleine Wormentoren: Theorie" nog een keertje door of raadpleeg google eens. Er is echt genoeg te vinden over het fenomeen "wormentorens". Mocht je op- of aanmerkingen hebben, laat dan gerust een reactie achter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten