dinsdag 8 mei 2012

Akeleien

Ondanks dat ik niet zo van de "kitsch" en tierelantijntjes ben heb ik een zwak voor akeleien. Want ja, die vind ik eigenlijk best wel kitch. Maar op de één of andere manier vind ik het bij deze bloemen extra wonderlijk dat zoveel detail uit zo'n miniscuul zaadje kan opbloeien. De sierlijke vorm van de kelk en de prachtige kromme sporen geven elke akelei een sprookjesachtig uiterlijk.
Mijn oma heeft alle kleuren van de regenboog in haar tuin staan en ik heb vorig jaar potjes vol zaden gekregen en gezaaid. Het is dus afwachten wat er allemaal op gaat komen, want akeleien houden niet van regeltjes.
Het zaad uit die mooie witte akelei kan zomaar voor roze nageslacht zorgen. Ik kan er niet mee zitten, ik vind het verrassingselement juist leuk.

Om mijn akeleiencollectie nog verder uit te breiden heb ik bij Tuinkabouter's Zaden vier soorten zaad besteld die ik nog niet had. Vandaag kwamen de zaden keurig verpakt binnen, met een nette beschrijving met foto erbij. Nu maar hopen dat de Aquilegia "Milk & Honey", Aquilegia Hybride "McKana Giants", Aquilegia Longissima en Aquilegia Clematiflora "Double White" het in de tuin net zo naar hun zin gaan krijgen als hun soortgenoten.

Één van mijn favoriete kleuren. Prachtig oud-paars.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten