donderdag 3 mei 2012

Te Veel Tomaten

Geen idee waarom ik er weer ingetrapt ben; voor de zekerheid maar wat extra tomaten zaaien. Want ze komen altijd allemaal op. Het gevolg is dat ik nu zo'n 50 tomatenplanten mag onderhouden (weggooien is zonde en als ze groter zijn kan ik ze weggeven, dat idee). Vind ik eigenlijk niet zo erg hoor, zeker niet omdat ze zo voorspoedig groeien en ik merk dat ik ze elk jaar beter weet groot te brengen.

Gisteren heb ik de plantjes die eraan toe waren een grotere pot gegeven. Iets waar ze het eerste uur absoluut niet vrolijk van waren (zie foto, ik ben nog steeds niet bepaald een expert hè), maar uiteindelijk stonden ze na een voetbad weer allemaal fier overeind.

De zojuist verpotte tomaten (en een courgette "Long Green Trailing")

Dit jaar heb ik eens meerdere soorten gezaaid:
-Moneymaker: Makkelijker kan je ze volgens mij niet krijgen. Komen heel snel, en zo goed als allemaal, op. Als je geen zin hebt in experimenteren met verschillende kleuren en smaken is dit jouw tomaat. Gewoon, rood, rond en met een goede opbrengst. (Oranjeband Zaden, Tuincentrum)
-Heart's Delite Black: De kleur klinkt wat luguber, donkerbruin/rood, maar het is best een mooi kleurtje. Schijnen goed vlezig maar toch sappig te zijn en een goede opbrengst te geven. Tot nu toe zijn dit de traagst groeiende van de 4, maar het zijn zeker geen achterblijvers. (Diana's Moestuin, via internet)
-Kondine Red: Deens/Duitse tomaatjes, rood en mooi rond en niet te groot. De opbrengst kan behoorlijk oplopen. Groeit zeer voorspoedig en ik ben heel erg benieuwd naar de smaak. (Diana's Moestuin, via internet)
-Tommy Toe Yellow: Mijn favoriet tot nu toe. Moeten warm gele kleine tomaatjes gaan geven en ik ben er van overtuigd dat deze planten me niet teleur gaan stellen. Ze groeien sneller dan Heart's Delite en Kondine en ze kunnen tegen een stootje. De tomatenplantjes op de foto die geen appelflauwte opliepen na het verpotten zijn zonder uitzondering de Tommy Toes. (Diana's Moestuin, via internet)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten