zondag 29 april 2012

De Bloemetjes en De Bijtjes

2012 Is uitgeroepen tot het "Jaar van de Bij". Niet zo zeer omdat bijen zeer fascinerende en prachtige diertjes zijn (hoewel dat ook een heel goede reden zou zijn hoor), maar vooral omdat de bijensterfte in Nederland al een aantal jaar veel en veels te groot is.

Veel mensen onderschatten het nut van bijen enorm, terwijl ze voor ons echt van cruciaal belang zijn. Wil je hier meer over weten, dan raad ik je echt aan om eens op de website van het "Jaar van de Bij" te kijken. 
Op de website staat ook veel informatie over bijvoorbeeld het bij-vriendelijker maken van je tuin. 

Zelf heb ik begin dit jaar besloten om in 2012 zoveel mogelijk bij-vriendelijke bloemen en planten te zaaien en op te kweken. Op dit moment staan er 3 soorten IJzerhard (Verbena) en een bakje Kattesnor (Cleome Pungens) af te harden om half mei naar buiten te gaan en heb ik Bergmunt (Pycnanthemum Muticum) gezaaid. Bijen zijn helemaal gek op bergmunt, het is één van de bij-vriendelijkste planten ter wereld. 
Dit is maar een kleine greep uit de plantjes die op dit moment nog achter glas op de bijen staan te wachten. 

Gelukkig hebben de bijen nu ook al genoeg te doen in de tuin. Er staan 5 appelbomen en 2 kersen vol in bloesem en de rhodondendrons hebben volgens mij nog nooit zoveel bloemen gegeven. Vooral de appelbomen zijn zeer in trek, als je er onder gaat staan hoor je een fanatiek gezoem tussen de bloemen.

Gister heb ik een bijenhotelletje gekocht. Het zelfgemaakte exemplaar dat ik vorig jaar ophing voldeed duidelijk niet aan de wensen van de bijen, dus ik hoop dat ze met dit wat beter afgewerkte exemplaar wel tevreden zijn. 

De Judaspenning zorgt al vroeg voor bloemen.
De bloemen zijn paars/wit.
De witte rhodondendron onder één van de appelbomen,
 hier zoemt het van 's ochtends tot 's avonds.
De rhodondendron bloeit prachtig dit jaar.
Het nieuwe bijenhotel. Ook geschikt voor andere insecten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten